Internet met prepaid in Griekenland -Kreta

  • Richard

    Hallo,

    Ik ga op vakantie naar Griekenland - Kreta en wil een wi-fi 3G iPad meenemen. Maar wil niet gebonden zitten aan alleen wi-fi..

    Kan ik daar een prepaid micro-sim kaartje kopen,voor bv,/dag,-week,-maand.?

    -welke winkels

    -prijs

    -Hoe aktiveren

    Heeft er iemand hiermee ervaring of advies aub

    PS: Is er op veel plaatsen op Kreta 3G?

    mvg

  • Sylviakl

    hoi, ik heb dezelfde vraag. Wij willen voor onze vakantie naar Florida eind deze maand, een mifi apparaatje aanschaffen en die dan ook gaan gebruiken op kreta dus ben ook op zoek naar prepaid internet.

  • Jef Dockx

    Sylviakl Schreef:

    ——————————————————-

    > hoi, ik heb dezelfde vraag. Wij willen voor onze

    > vakantie naar Florida eind deze maand, een mifi

    > apparaatje aanschaffen en die dan ook gaan

    > gebruiken op kreta dus ben ook op zoek naar

    > prepaid internet.

    Mijn ervaring hier op Kreta is dat je die mifi of andere stick's van fodafone en cosmote niet onder ling kunt wisselen. Dus een kaartje van cosmote werkt niet in de mifi van vodafone en vica versa.Dit door het feit dat de installatie software in het interne geheugen van die apparatje zit opgeslagen, Geloof me ik spreek ut ervaring.

  • Xander - Moderator

    @ Richard

    Wanneer je een iPad met 3G hebt, kan je van iedere willekeurige Telco een sim kaart kopen.

    Ik gebruik er eentje van Vodafone, en die werkt prima op Kreta. Ik heb vrijwel overal 3G en regelmatig ook het snellere HSDPA.

    In sommige dunbevolkte uithoeken van Kreta valt hij soms terug op de E, de laagste snelheid.

    Je koopt een sim + data tegoed bij de Vodafone winkel. Daar zijn er heel veel van in de grotere plaatsen op Kreta, dus dat kan niet moeilijk zijn. Je moet je ID overleggen om een sim kaart te kunnen kopen en activeren. Dit geldt voor alle Telco's. Een sim kaart kost tussen de 5 en 10 euro incl. wat beltegoed dacht ik.

    Ik heb het over een (micro) sim kaart voor een telefoon. Die doet het ook in een iPad, alleen heb je natuurlijk aan evt belminuten niets.

    Je koopt dus geen simkaart voor een week, maand, etc. Zolang er tegoed op staat dat niet ouder is dan 6 maanden blijft hij het doen. Koop je na 6 maanden geen nieuw tegoed, dan wordt na enige tijd je sim kaart gedeactiveerd. Dat werkt dus net zoals in NL. Wil je de kaart geactiveerd houden, neem dan als je naar huis terug gaat een opwaardeerkaartje mee. Vanuit NL kan je de sim kaart gratis opwaarderen. Een opwaardeerkaart van Vodafone NL werkt niet op een Griekse sim van Vodafone GR.

    Ik maak het me er altijd makkelijk van af, en laat het winkelpersoneel altijd mijn bel- en datategoed opwaarderen. Ik geef ze mijn smartphone (met Nederlands menu !) en mijn telefoonnummer, en als ik 'm terugkrijg werkt alles. Zo simpel is het. Dat zal bij een iPad iets anders gaan denk ik omdat je de speciale nummers daar niet mee kan bellen. Maak je echter geen zorgen, zij kunnen het via hun computer ook allemaal regelen en activeren.

    Overigens kan je de taal van de speciale nummers op Engels instellen. Laat het winkelpersoneel dat doen. Als je dan 1252 (het service- en opwaardeernummer) belt krijg je alles in het Engels te horen.

    Wat het kost ? Als ik het me goed herinner kost 500 Mb ongeveer 10 euro (in 2012). Je krijgt dan (soms) nog een bonus van Vodafone ter grootte van 60 Mb.

    Voor email en wat internet afhankelijke apps zoals bijv. Nu.nl is dat voldoende voor een aantal weken. Ik heb bijv. mijn email altijd aan staan, en er worden iedere 15 minuten 4 mailboxen gecontroleerd en email opgehaald. Ik heb 'm zo ingesteld dat attachments en afbeeldingen niet automatisch worden opgehaald. Dat kost alleen maar data, en als het belangrijk is, kan je die altijd nog downloaden.

    Ga je serieus surfen, Skypen, Spotify-en, (grote) foto's uploaden, etc. dan ben je er uiteraard zo doorheen. Dat kan je dus beter via een wifi bij een taverna of in je hotel doen.

    Het valt me altijd op dat het Vodafone personeel zeer vriendelijk en behulpzaam is en altijd goed genoeg Engels spreken. Ik gebruik al 10 jaar Vodafone in Griekenland, en sinds de laatste paar jaar ook hun mobiel internet. Met andere Telco's zoals Wind en Cosmote heb ik zelf geen ervaring.

    Installeer een data teller app op je iPad, dan zie je precies hoeveel je hebt verbruikt en nog hebt.

  • Jef Dockx

    Hier moet ik Xander gelijk in geven ,het personeel bij Vodafoon is zeer beleefd en behulpzaam. Dat heb ik zelf een paar weken geleden ondervonden, in Mires heeft George mij voortgeholen met zaken die eigenlijk niet tot zijn taken als verkoper behoren. Die George mogen ze voor mijn part werknemer van het jaar benoemen.(tu)

    Aan de andere kant heb ik met met cosmote ( vie Germanos Mires) ook slechte ervaring. Zo als een maand of twee geleden was ik daar voor een internetaccount via “stikkakie” , vorig jaar ik ik er ook eentje omdat mijn vriendin hier zes maanden alleen op Kreta is gebleven. Het voltallige personeel van dat toen te werk was gesteld bij Germanos , heeft enkele weken nadien de bons gekregen, met als gevolg dat ik nu met de gebakken peren zit. Toen ik een paar weken terug wou inlichten vragen over de rekening , die van geen kanten klopte, was de winkel gesloten en dat heeft 3 weken geduurd. Van nieuwe bedienden spreekt er maar eentje , een jonge dame, een beetje school engels, dus technische termen horen daar niet bij. Zelfs de hoofdbediende spreekt nog slechter engels, de kinderen in Somalië spreken het beter. Dat is mijn ervaring .Ook dat “meer minder is”, dwz de prijzen stijgen en de kwaliteit verminderd in het internetlandschap in GR. De verandering volgen zich razendsnel op , en niet ten goede van de consument.

  • Richard

    Hey Xander,

    Hartelijk dank voor je praktische uitleg,waar ik zeker gebruik van zal maken.

    mvg

    PS:Daar ik zie dat de kosten toch niet zo hoog zouden oplopen voor het gebruik van de 3 G,heb ik nog een vraagje:

    -Is de navigatie ( GPS) op de tablet"s goed te gebruiken op Kreta ,ook op de meer afgelegen plaatsen ?

  • Jef Dockx

    @Richard of is het Vito; me dunkt dat U een mooi geschenk hebt gekregen voor je kerst of nieuwjaar:D

    Met die navigatie op je IPad moet je wel uitkijken, die kaarten die Apple gebruikt hebben niet zoeen goede roeping.

    Maar wat wil, de geschiedenis van Apple staat bol van gestolen ideeën en plagiaten. Dat is al zo sinds het ontstaan , daarmee kan je hele bibliotheken vullen.Er zijn ooit documentaires over gemaakt, ééntje hat de titel “ Stelen is een kunst” je ziet maar. Nu is het al heelwat moeilijker geworden om een andermans ideeën of uitvindingen te copiëren, dus moeten ze verder met minderwaardig kaartmateriaal. Een beetje rondneuzen op het WWW en je zal al veel meer te weten komen over de plus en min kanten van Apple.

    En dat nu de Diehard Apple gebruikers hun geschut maar bovenhalen, ik heb mijn kogelwerendevest al aangetrokken en kevlarhelm op gezet .:D

  • Xander - Moderator

    @ Richard

    Navigatie werkt uitstekend op Kreta.

    Ik gebruik géén Google maps in het buitenland vanwege het hoge data verbruik.

    Ik heb op mijn smartphone (op Android) als navigatie app Sygic geïnstalleerd. Een navigatie app waarvan alle kaarten die ik nodig heb op de smartphone zelf staan. Dus heeft de app geen data nodig tijdens het rijden. Dat scheelt. Bovendien is het sneller omdat je niet afhankelijk bent van de internetsnelheid onderweg in je auto. Zoals eerder gezegd wisselt die nog wel eens op Kreta.

    Ik moet er wel bij zeggen dat ik de navigatie app nauwelijks gebruik omdat ik de weg op Kreta goed ken. Alleen als ik in een bepaalde straat in bijv. een stad als Chania moet zijn die ik niet uit m'n hoofd weet te vinden gebruik ik 'm.

    Veel ervaring heb ik er dus niet mee.

    Ik ken ook mensen die met Navigon, Garmin of TomTom op Kreta navigeren. Die werken ook prima zeggen ze. Het maakt dus allemaal niet zoveel uit. Veel navigatie systemen gebruiken trouwens kaarten van dezelfde leverancier (Navteq en/of TeleAtlas). Zorg er wel voor dat je actueel kaartenmateriaal in je navigator gebruikt.

    Reden is dat navigatie nog niet zo lang bestaat voor Griekenland als voor de rest van West-Europa. De kaarten worden nog steeds verbeterd (gedetailleerder) door de leveranciers.

    Alle navigatiesystemen bieden de mogelijkheid de kaarten te updaten bij de leverancier.

    Als jij de standaard navigatie van Apple (IOS 6) gebruikt zou ik maar oppassen. Daarover is in de pers veel negatieve berichtgeving geweest ! Overigens haalt die app ook de data via internet op voor zover ik weet en is dus, als dat zo is, ook duur in data gebruik.

  • Richard

    Hey Jef

    Bedankt voor je info,dit is wel een goede tip, daar ik nog aan het uit zoeken ben welke tablet ik zou kiezen: de Apple i-pad2 wifi+3G of de Samsung Galaxy Tab2 10.1 wifi+3G (Jef ,het is inderdaad een geschenk dat ik(en mijn vrouw) gekregen hebben vd kinderen voor nieuwjaar)

    mvg

  • Xander - Moderator

    @ Jef

    Mij heb je niet.

    Ik ben overtuigd Android gebruiker. En dan nog alleen in de meest pure vorm.

    Dus zonder fancy aanpassingen van een mobieltjesfabrikant.

    Ik heb dus een Nexus telefoon en een Nexus tablet.