Als u op vakantie wilt naar Kreta, alleen vindt u het moeilijk om de juiste bestemming te kiezen, kij dan eens op mijn Kreta blog.

Kreta, blauwe zee, prachtige zandstranden en fantastische mensen, zijn slechts een aantal dingen die direct bij me opkomen als ik aan Kreta denk.

Kreta heeft de perfecte grootte om alle mooie stranden en historische plaatsen in ongeveer 14 dagen te ontdekken, zonder zich te haasten. Dit kan natuurlijk het beste met een huurauto die u begeleidt tijdens de hele vakantie en brengt ook naar de nog steeds zo moeilijk bereikbare plaatsen van het prachtige eiland. Ik zal u de beste tips voor een Kreta vakantie met een huurauto geven.

De meeste internationale vluchten landen op het vliegveld in Heraklion, de hoofdstad van het eiland.

De luchthaven is nogal chaotisch, daarom raad ik u aan aan snel naar de bagageband te lopen bagage en vervolgens direct naar de balie van het autoverhuurbedrijf te lopen. Na een korte tijd heeft u de belangrijke papieren en autosleutels in uw hand en kunt u de bagage inpakken. Het grootste voordeel van een auto op het vliegveld, is dat u niet afhankelijk bent van een transfer met de bus naar het hotel. Met de auto bent u veel flexibeler. In het noorden van het eiland Kreta, zijn de wegen zeer goed onderhouden, dat betekent dat u ontspannen kunt reizen vanaf de prachtige lagune van Balos in het noordwesten tot aan Sitia in het noordoosten. Van west naar oost bent u ongeveer vijf uur onderweg. Van noord naar zuid, duurt de tocht echter slechts 90 minuten. U merkt het al Kreta is niet echt rond, daarom heb ik voor u ook geen klassieke rondreis samengesteld. Op Kreta, is het zinvoller om de vele mooie plekjes via excursies te ontdekken. Persoonlijk zou ik dan voor een week een hotel in het noorden en voor een week in het zuiden als uitgangspunt boeken.

Als u twee weken op het eiland verblijft, moet u zeker de tijd nemen om de hoofdstad van het eiland te verkennen.

Immers de oude stad van Heraklion is gewoon mooi. Misschien kunt u overnachten in een klein pension in het centrum van de stad, dan kunt u zich door de eigenaar culinair laten verwennen en de stad verkennen. Bezienswaardig zijn: de Venetiaanse Loggia, de Agios Titos-kerk en de Morosini-fontein. Als u geïnteresseerd bent in de Griekse cultuur en geschiedenis zijn, moet u zeker een bezoek brengen aan het Archeologisch Museum. Hier vindt u munten uit het paleis van Knossos en ook vele andere artefacten uit een vervlogen tijdperk.

Het paleis van Knossos

Een echt hoogtepunt van Kreta is het paleis van Knossos, op slechts 5 kilometer van Heraklion, gelegen op een heuvel met uitzicht op het Kretenzer landschap met de vele olijfbomen. Neem voor de wandeling over het terrein rustig een paar uur. Nog een tip parkeer uw auto niet direct bij de eerste de beste restaurant, de eigenaar verwacht dan ook dat u er komt eten. Ga vroeg naar Knossos en dan kunt u voor de grote toeristenstroom uw auto nog dichtbij parkeren. Bovendien kunt u 's middags nog lekker op het strand vertoeven.

Balos Lagoon: op ongeveer 3 uur rijden vanaf Heraklion is de prachtige lagune van Balos. Neen de tijd voor de verkenning van de noordwest kust van Kreta. Als u op tijd vertrekt kunt u een groot deel van de dag doorbrengen in de lagune, het is gewoon prachtig. De toeristen komen meestal massaal met bootjes vanaf 14:00 uur. U volgt na Kissamos gewoon de borden naar Balos. De weg wordt er een beetje hobbelig dus een beetje langzamer en voorzichtig rijden is gewenst. U parkeert de auto op de parkeerplaats, betaalt de geringe entree en wandelt vervolgens in twintig minuten naar het strand.

Rethimnon: de havenstad is mooi en de moeite waard voor een bezoek in ieder geval. De verse vis smaakt er heerlijk, in de haven echter aan de dure kant, vervolgens kunt u met de auto het fort van Rethimnon dicht benaderen, het laatste gedeelte gaat u te voet. Hier heeft een heel mooi uitzicht over het eiland en de zee. Als u moe bent gaat u terug me de auto naar uw hotel. Geniet tijdens het rijden in ieder geval van het uitzicht langs de kust en als u geluk heeft van de bloeiende wilde oleander struiken langs de weg.

Als u van palmenstranden houdt, moet u naar Vai. Vanaf Heraklion bereikt u het palmenstrand gelegen in het uiterste noordoosten van het eiland in 2 1/2 uur. Persoonlijk is dit strand een aanrader in het voor-en naseizoen, tijdens de zomermaanden is het er gewoon te druk. Als u in bent voor een feestje moet u maar eens naar Chersonissos. Als echter meer heeft met de Kretenzer natuur, adviseer ik u om uw spullen in te pakken en met de auto door de bergen van Kreta naar het zuiden te rijden.

De minder drukke zuidkust bereikt u in minder dan twee uur. Stop eens bij een van de kleine witte kerken, neem een pullover mee in de auto, de laaghangende wolken in de bergen kunnen voor de nodige verkoeling zorgen. ik adviseer u een hotel te zoeken in het midden van de zuidkust, u kunt dan gemakkelijk oost en westwaarts.

Wandelen door de kloven. Voor de sportliefhebbers, een reis waard is de Samaria kloof. De Samaria kloof ligt in het zuidwesten van Kreta. De wandeling kan tussen de vijf en acht uur duren. Neem de nodige voorzieningen, eten, drinken en goede wandelschoenen, bedenk wel voor de wandeling van 17 kilometer en de heen en terugreis bent u de gehele dag onderweg. Een kortere wandeling door een minder drukke kloof, dan adviseer ik u de Agia Irini kloof. Deze kloof is slechts 7,5 km lang en in tegenstelling tot de Samaria kloof het hele jaar toegankelijk. Onderweg kunt u uw flessen steeds met drinkwater vullen.

Hippies en de grotten van Matala. Vroeger was er een hippie commune op Kreta. De hippies zijn echter allang verdwenen, maar de grotten en overblijfselen zijn er nog steeds. Aan de rand van het dorp kunt u goed parkeren en zoek het strand op, met op de achtergrond de grotten. Neem plaats in één van de ingangen van de grot, neem een glas wijn en geniet van het weer en de uitzicht en natuurlijk het gezelschap. Verse vis wordt geserveerd in de strandrestaurants, koop nog een leuk souvenir in het dorp.

Het strand van Preveli, een visuele hoogtepunt is het strand van Preveli, en dan niet het strand of de zee, maar meer het grote palmen bos. Rijdt met de auto tot het klooster van Preveli en parkeer daar de auto en neem de 450 trappen naar beneden naar het strand. Wederom raad ik u stevige schoenen aan zodat u niet struikelt over de slippers en de steile klif naar beneden valt. Maak het u bekwaam op het strand of huur een waterfiets en verken het gebied. Laat u betoveren door deze plek, omdat deze bijzondere combinatie van strand, rivier en prachtige dadelpalmen uniek is.

Kreta biedt een perfecte en evenwichtige mix van fantastische stranden en echt indrukwekkende historische monumenten. Met een auto bent u flexibel en onafhankelijk en komt u ook naar plaatsen die u niet zou bereiken met het openbaar vervoer.